گیاه یا درخت لگجی گنخکی
زادگاه من گنخک شیخها GHANKHAK SHAYKHHA
فرهنگ و گویش مردم روستای گنخک حاج میرزا احمد دشتی نجفی

گیاه یا درخت لگجی

 گیاه یا درخت لگجی

لگجی یکی از گیاهان است به آن کتر ، لجین ، خاروک  یا علف مار از همه معروف ومشهور تر در استان بوشهر لگجی می گویند ، در ذیل علاوه بر شرح وتفصیل مختصری از این گیاه بومی چند عکس از گل وشکوفه ومیوه آن نیز در این پست ارائه می گردد .

نام علمی آن : Caparis Spinosa   میباشد .

 

لگجی ( به فتح اول ودوم ) یا کبر ( بفتح کاف وبا) گیاهی است خاردار وپر شاخ وبرگ که بیشتر شاخه های آن روی زمین گسترده می شود برگهایش پهن ، گلهایش سفید ودر وسط آن تارهائی قرار دارد ، ثمر آن به اندازه خیار کوچکی است وبعد از رسیدن شکفته می شود ، مغزش سرخ رنگ ، وبیشتر در زمین  سنگخلاخی کنار دیوارها ودر دیرانه ها می روید .  میگویند  این گیاه  بومی مدیترانه ای است ، در آب وهوای مرطوب وگرم کشورهای قبرس ، ایتالیا ، یونان ، آفریقای شمالی وبرخی مناطق آسیا به عمل می آید . به آن  کبر هم میگویند  این گیاه در ایران از جمله در بلندیهای بالای 2500 متر در استان ایلام ، فارس ، بوشهر ، کرمانشاه ، خوزستان ، کهکیلویه وبویر احمد می روید . در منطقه نوجین از توابع شهرستان فراشبند در جنوب غرب استان فارس ، یکی از مرغوبترین میوه های این گیاه  وکتر که به زبان محلی به آن لیجین ویا لگجی گفته می شود بدست می آید ،  میوه کال ونارس آن  بعد از تلخ زدائی از آن ترشی  تهیه ویا بصورت خام وارد بازارهای شهرستانهای مجاور بخصوص کازرون می گردد ، مرغوبیت میوه کبر یا لجین ( لگجی ) در این منطقه می تواند بستر مناسبی را برای سر مایه گذاری حتی صادرات  به کشورهای اروپیائی فراهم نماید ، گیاه لگجی از 200 گونه تشکیل شده است ، این گیاه در تمام فصل سال امکان رویش وتولید گل ومیوه دارد که گل ومیوه آن دارای ارزش غذائی وداروئی می باشد ویکی از نعمتهای خدا دادی است که علاوه بر خواص غذائی باید گفت خواص داروئی وطبی کم نظیری دارد . باید خاطر نشان ساخت که از این گیاه در شهر بدخشان افغانستان  وهم در کشورهای تاجیکستان و ازبکستان می روید  این گیاه در استان وشهرستانهای اروند در زوئیه  به وفور یافت می شود وبا نام دک  ودهک  شناخته می شود . همچنین

 

 

این گیاه در روستاهای استان بوشهر واطراف مزارع   ودر باغها کم وبیش وجود دارد وبطور خودر رو رشد می کند ، اما آنطوریکه شاید وباید از آن استفاده نشده است . گیاه لگجی بوته مانند ودارای شاخه های چوبی باریک ودراز است ، شاخه های مسن آن عاری از برگ است  ولی شاخه های جوان آن  دارای برگهای کوچک وباریک  به طول 2 تا 4 سانتیمر است  ومنتهی به نوک خار مانند است ، خارهائی نیز بر چوبهای باریک وبلند خود دارد ، ساقه های این گیاه پوشیده از کرک متعدد به طول 10 سانتیمتر که دارای استحکامات سخت بروی زمین پهن می شود این گیاه خودرو در شکافها وکناره های صخره ها ودیوارهای سنگی ودر خاکهای گرانولی کم آب بخوبی رشد می کند ، گیاه بالغ ریشه های بلند وافشان دارد وبطور عمیق در زمین نفوذ می کند  وتحمل نمکی بالادارد در طول ساحل در یای شور هم می روید  ومیتواند ادامه حیات دهد واما آب وهوای گرم وخشک وآفتاب درخشان بهترین محیط برای رشد  این گیاه است ، ممکن است در تابستان در دمای بالاتر از 40 درجه ادامه حیات دهد .  ریشه بسیار محکم  وطولانی با پوست زخیم دارد که پس از خشک شدن از مغز چوبی آن جدا می شود ، این گیاه  ممکن است تا سی سال عمر کند . میوه آین گیاه کروی کشیده  به درشتی یک گیلاس ویا گلابی کوچک است عاری از تار وبرنگ سبز با خطوط موازی سبز ویا زرد کم رنگ است ، داخل میوه آن قرمز وپر از دانه های کوچک ولزج می باشد . میوه نارس این گیاه برای ساخت ترشی بسیار خوشمزه است ، از برگ این گیاه برای چاشنی غذا استفاده می شود .

 

خواص درمانی :

 این گیاه در طب قدیم یونانی وعرب مورد استفاده می گرفته است ، پوست این گیاه تند وگس  واثر آرام کننده  معرق وملین دارد  ودر رفع سرفه وتسکین حملات آسم ودفع کرم موثر بوده ودر درمان دانه های پوستی مفید است ، کبار یا کبر در کاهش نفخ تاثیر داشته  وخاصیت ضد رماتیسمی دارد ، جهت درمان تصلب شرایین واز بین بردن عفونت کلیه بکار می رود ،  در طب گیاه درمانی کبار بعنوان تحریک کننده ومحافظ کبد ثبت شده است . در بعضی موارد ثمر لگجی  ( کبار ) برای درمان جراحت مفاصل ، پوست  وبدن بکار می رود ،  در موارد ضروری به عنوان مدر ، قابض ومقوی نیز استفاده به عمل می آید .

باتشکر از دوست عزیز آقای قنبر سماچی وبلاگ نویس (کپری در شرجی )  بدنبال مطالعه موضوع فوق ،در پیامی متذکر شده اند : این گیاه در سیراف به وفور یافت میشود  ودر دل کمرها می روید  میوه اش بعد از رسیدن می ترکد ودانه های ریزی دارد وبعلت شهدی که در آن موجود است مورچه ها به آن حمله ور می شوند ، ایشان اضافه می کنند : البته یک نوع لگجی دیگری هم در سیراف وجود دارد که روی زمین می روید ودارای برگهای نازکتر وکوچکتر از لگجی کمری است ومیوه اش به همین شباهت دارد . ( توضیح : گیاه وثمر لگجی که منظور اینجانب می باشد  همینه که در آخر پیام برادر محترم آقای سماچی آمده است ) بقرار معلوم در نواحی شهر تاریخی سیراف وارتفاعات آن انواع مختلفی از لگجی وجود دارد . ) 



نظرات شما عزیزان:

کپری در شرجی
ساعت0:53---18 تير 1392
سلام دوست عزیز
استفاده بردم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 18 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط حمید قاسمی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 105
بازدید ماه : 195
بازدید کل : 20377
تعداد مطالب : 72
تعداد نظرات : 42
تعداد آنلاین : 1


زادگاه من گنخک شیخها

زادگاه من گنخک شیخها

زادگاه من گنخک شیخها

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

بازی آنلاین